Tuesday April 15, 2014


Local Video


QUESTION OF THE WEEK

Survey results are meant for general information only, and are not based on recognised statistical methods.



Report absolves BBC executives of trying to bury sex-abuse scandal, blames chaos, not coverup


FILE - In this Dec. 17, 1986 file photo, Jimmy Savile, right, poses for photographers with a wax work model at Madame Tussauds museum in London. The BBC on Wednesday, Dec. 19, 2012 is set to publish the results of an independent review into the broadcaster's decision to shelve a news report on child sex abuse allegations against the late TV presenter Jimmy Savile. (AP Photo/John Redman, File)

LONDON - Institutional chaos and confusion — but not a coverup — were to blame for the BBC's disastrous handling of pedophilia allegations involving one of its best-known children's television personalities, an internal review found Wednesday.

The review, carried out by former Sky News boss Nick Pollard, absolved BBC executives of trying to bury a potentially embarrassing story, saying that weak management and poor leadership were to blame for the fact that a planned expose about the late TV star, Jimmy Savile, never aired on the flagship "Newsnight" program.

When the rival ITV network broadcast a similar expose in October about Savile, who died in 2011 at age 84, the BBC came under fire for both harbouring an alleged serial sex abuser for decades and for killing its own story about him.

"The 'Newsnight' investigators got the story right," Pollard said. "They had found clear and compelling evidence that Jimmy Savile was a pedophile."

He said the decision by news executives to scrap the item "was clearly flawed, and the way it was taken was wrong, though I believe it was taken in good faith."

The review said the BBC was thrown into disarray when allegations that Savile was a serial sex predator were made public, taking more than a month to get a handle on the situation.

The scandal has since metastasized, tainting the reputation of the BBC — the British broadcaster known worldwide for its news and entertainment divisions. It also forced the resignation of the BBC's brand new director-general, George Entwistle, and raised questions about its former leader, Mark Thompson, who has since become chief executive at The New York Times.

The BBC's decision to cancel its initial investigation in December 2011 over the objections of its reporters was one of the scandal's most embarrassing episodes, especially as it preceded a glowing tribute to Savile's career broadcast the same month. The timing and the circumstances of the cancellation raised questions about whether senior executives tried to bury the story to protect the corporation's reputation.

The report published Wednesday absolved the executives of that — the most serious — charge.

In the review, which executives said cost the BBC 2 million pounds ($3.3 million), Pollard asked: "Did any inappropriate managerial pressure or consideration influence the decision ... not to run the Savile story?"

"The answer is no," he wrote, noting that while there had been conversations between Peter Rippon, who led the BBC's initial investigation into Savile, and two senior executives, "I do not believe either of them exerted undue pressure on him."

The BBC announced that its deputy director of news, Steve Mitchell — who was among those criticized — had resigned in the wake of the report. Other members of staff still faced a variety of disciplinary actions or were moving to new jobs, the corporation said.

The report does not appear to challenge Thompson's account of his role in the scandal — and Chris Patten, head of the BBC Trust, said after the review was published that he has "no reason at all for disbelieving" the former director general.

Since the ITV documentary, scores of women have come forward, alleging that they were abused by Savile when they were underage, sometimes in BBC dressing rooms. Police say Savile is a suspect in 199 crimes recorded so far, including dozens of cases of rape.

A broader police investigation into sex abuse spurred by the claims against Savile has so far led to the detention of eight suspects for questioning. The latest arrest was announced Wednesday, with police saying a man in his 70s had been detained in connection with the investigation.

Other suspects arrested include former pop star Gary Glitter, whose real name is Paul Gadd, singer Freddie Starr, and high-profile publicist Max Clifford. Starr and Clifford deny any wrongdoing; Gadd, who has previously been convicted of child sex offences, has yet to speak publicly about his arrest.

A separate report also published Wednesday found the BBC had committed a "grave breach" of its editorial guidelines when it aired a "Newsnight" broadcast last month wrongly linking a politician to child sex abuse allegations.

Two additional internal inquiries are still in the works. One, led by former Appeal Court judge Janet Smith, is investigating the culture and practices of the BBC during Savile's tenure there. Another, led by lawyer Dinah Rose, is examining how the corporation has handled complaints of sexual harassment.

Other inquiries spawned by the scandal include a Department of Health investigation into decision to involve Savile in the management of Britain's Broadmoor psychiatric hospital in the 1980s, and an inquiry into prosecutors' decision not to prosecute Savile in 2009.

___

Online:

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/news/press_releases/2012/pollard_review.html

___

Associated Press writers Jill Lawless and Cassandra Vinograd contributed to this report.


Comments


NOTE: To post a comment in the new commenting system you must have an account with at least one of the following services: Disqus, Facebook, Twitter, Yahoo, OpenID. You may then login using your account credentials for that service. If you do not already have an account you may register a new profile with Disqus by first clicking the "Post as" button and then the link: "Don't have one? Register a new profile".

The Whistler Question welcomes your opinions and comments. We do not allow personal attacks, offensive language or unsubstantiated allegations. We reserve the right to edit comments for length, style, legality and taste and reproduce them in print, electronic or otherwise. For further information, please contact the editor or publisher, or see our Terms and Conditions.

blog comments powered by Disqus


About Us | Advertising | Contact Us | Sitemap / RSS   Glacier Community Media: www.glaciermedia.ca    © Copyright 2014 Glacier Community Media | User Agreement & Privacy Policy
Business in Vancouver Coast ReporterPowell River PeakReal Estate WeeklySquamish ChiefMy Local Flyers

LOG IN



Lost your password?